tisdag 9 mars 2010

Avundsjuk

Jag är inte den typen av människa som är särskilt avundsjuk men det finns en sak jag är otroligt avundsjuk på, folk som har lätt för att lära och memorera. Min skolgång har varit ett rent helvete på grund av mitt dåliga minne och den tentan jag försöker få ihop nu är en mardröm. Det handlar om retorik och för den som inte vet det innebär det typ 100 olika begrepp, med hjälp av dessa ska sedan en valfri illustrerad tidningsartikel analyseras. Retorikböckerna är ungefär lika svåra för mig som om de varit skrivna på tyska.

Nu kanske någon undrar varför jag sitter uppe mitt i natten och pluggar men det är enda gången jag kan koppla bort annat och koncentrera mig. Förut påverkade det mig inte så mycket men jag behöver sova mycket mer nu. Efter konstanta sömnproblem sedan nioårsåldern klarade jag mig på väldigt lite sömn i högstadiet och gymnasiet men jag har väl blivit gammal och tjurig nu ;)

2 kommentarer:

Gustaf sa...

Kanske beror det just på sömnbrist? Jag sover för lite också, men märker absolut skillnaden i hur jag presterar på jobbet när jag är utvilad.

Therese sa...

Nja tyvärr, de senast åren har jag sovit bättre men minnet har blivit ännu sämre