måndag 24 mars 2008

Mitt liv

Varför skulle vintern komma nu? Det var ju så jättehärligt väder innan, iaf vissa dagar. Får väl tänka att det är kul för ala små barn som knappt fått se någon snö annars i vinter. Fast jag vill ha vår, det är ju snart april. Men jag är lite kluven där för är det april betyder det att det snart är maj och dessutom att jag måste bestämma mig för vad jag ska göra i höst, känns som att kasta pengar i sjön att plugga men vad ska jag annars göra? Är inte mottaglig över huvud taget, dessutom blir jag ingenting. Jag kan plugga arkeologi på distans i ett halvår till sen går det inte på distans längre, då måste jag flytta till Gotland och det känns inte aktuellt att göra det.
Eftersom min pappa går i pension om fem år måste jag också bestämma mig för om jag vill ta över hans företag, då måste jag börja förbereda mig för det. För bara ett par år sedan sa jag aldrig i livet att jag vill vara egen småföretagare i Sverige men det har ju sina fördelar också. Jag kan bestämma över mig själv och det tycker jag om, nackdelarna är att man aldrig är ledig och har ett jättestort ansvar och ständig oro för hur det går med allt. Det roliga är att ingen har sagt till mig att jag inte skulle fixa det, folk tror på mig vilket är underbart. Fast utanför familjen är det nästan ingen jag känner som vet att jag går och grubblar på det här, ingen vet om företaget för det är så jag har velat ha det. Jag har fått stå ut med så mycket skit när jag talat om att pappa är företagare, folk vet inte vad det innebär, okunskap helt enkelt, dom tror bara att man badar i pengar vilket inte kunde vara mer fel men det spelar ingen roll att man säger det för ingen tror på det. Jag äger en del av en lägenhet för at jag jobbat ihop dom pengarna, inte fått dom av pappa. Detsamma gäller allt annat, jag har jobbat sen jag var sexton år, alla lov under gymnasiet och från första dagen efter gymnasiet, men visst kan jag tacka pappa för jobbet. Jag har mycket att fundera på så det kanske inte är så konstigt att jag inte mått så bra den senaste tiden, förutom allt med skolan förstås. Har funderat på att jobba så mycket jag kan på hotellet i höst och eventuellt läsa lite matte på komvux eftersom jag bara har matte A, skule behöva minst B men helst C också. Dom flesta jag sagt det till tycker nog att jag är galen men det skiter jag i, jag har ingen lust att gå runt och må skit för det har jag redan gjort mer än halva mitt liv, jag vill leva lyckligt för man lever ju bara en gång och man är bara ung en väldgt kort tid. Jag började läsa till lärare för jag tyckte det lät bra, då skulle väl alla bli nöjda, men nu tänker jag bara bry mig om mig själv för det är mitt liv, ingen annans, det är jag som ska må bra. Jag vill inte förlora fler år.

Inga kommentarer: