tisdag 11 mars 2008

Jobb

Är såå trött på engelsk text just nu, varför kan inte litteraturen vara på svenska? Är säker på att det finns böcker som säkert är lika bra på svenska men vi har bestämda böcker som vi måste ta faktan ifrån... Jag fattar ju ingenting och måste slå upp tjugo ord på varje sida, det tar evigheter... Allt känns väldigt hopplöst just nu, hur ska jag någonsin bli klar? Dessutom ska jag jobba ett par dagar den här veckan. Just nu lutar det nästan åt att jag struntar i att plugga i höst och försöker jobba istället, måste få lite motivation... Men jag är verkligen ingen skolmänniska, det var en av alla anledningar till varför jag hoppade av lärarprogrammet, jag har ett par hundra för många dåliga minnen av skolan och visste inte om jag skulle orka vara i den miljön hela livet.
Jag är nog den typen av människa som vill ha ett jobb med någorlunda fasta tider och kunna släppa jobbet när jag kommer hem.
När jag säger till folk att jag jobbat på fabrik i några år säger de flesta usch och rynkar på nästan och visst många fabriksjobb är säkert inte så kul, stå vid ett band hela dagarna och så men det finns så mycket mer än det, jag tycker att det är ett helt ok jobb bara det blir lite omväxling. På ett sätt är den perioden i mitt liv en ganska bra period, fasta tider, lediga helger och semester på sommaren, antagligen behöver jag rutinerna... Nu gör jag som jag vill och det fungerar inte alls, visst det är jätteskönt att slippa gå upp klockan fem på morgonen men man vänjer sig vid det också. Den sista tiden jag jobbade på fabriken hade jag ett väldigt stillasittande jobb och det var däremot jättetråkigt, jag föredrar att sortera och packa med mera som gör att jag får röra på mig.

1 kommentar:

Gustaf sa...

Ryck upp dig, kusin! Tänk på att varje gång du slår upp ett ord, så lär du dig något. Skillnaden märks inte från dag till dag, men om du fortsätter läsa engelska dagligen kommer du snart inte att behöva ordboken.

Det kanske verkar som det finns en oändlig mängd svåra ord, men förmodligen är de flesta ord du slår upp ord som ofta används i ämnet du läser om. Den vokabulären är begränsad, och väldigt snart har du säkert lärt dig de flesta orden.