torsdag 11 februari 2010

Vad vill hon ha för svar egentligen?

Nu är tentan påbörjad men tvivlar på att jag blir klar i tid. Problemet är att jag tycker att tentan går att tolka på flera olika sätt. Sen skulle jag hemskt gärna vilja ge en av mina lärare en lektion i svenska. Särskilt det där med att en mening helst inte ska vara en halv sida lång och med 25 kommatecken. Man får liksom själv sätta punkter ibland för att förstå vad det står. Men nu till tentan, i första delen av uppgiften ska man sammanfatta en bok, sen ska man göra en jämförelse mellan essentialismen och progressivismen och förklara hur de förhåller sig till skolans respektive museets pedagogiska intentioner. Problem nummer ett är: Menar de det specifika museet som boken handlar om eller museer över lag? Problem nummer två: Resultatet av studien ska kopplas till ett par gubbar Dahlbom och Gustafsson men är det resultatet de fått fram i boken vi sammanfattat eller resultatet av jämförelsen och förhållandet mellan skola och museet? Om jag tänkt på det tidigare hade jag kunnat fråga läraren men det går ju inte nu. Om det inte varit för att jag har haft konstant huvudvärk och konstant sömnbrist i två veckor hade jag börjat när jag skulle och varit klar nu. *suck* Jag brukar ju skriva klart tentan först och åka hem sen men som sagt har det funnits några besvärande hinder den här gången.

Hoppas verkligen det ger sig snart för jag börjar tappa tålamodet nu. Inte ens värktabletter tillsammans med väldigt starkt kaffe fungerade idag. Har funderat på att lämna in tentan för sent, enda konsekvensen är att jag förlorar rätten till vg men eftersom jag är som jag är ger jag inte upp. Ibland undrar jag om det är bra att vara lika envis som jag... Att ge upp existerar knappt i mitt huvud, om jag ger upp är det ju något annat som vinner. Får väl tacka för att det där alltid funnits inom mig, det har räddat mig mer än en gång och då menar jag inte bara från tentor.

Funderar på att försöka med fråga två istället, tyvärr ska man sammanfatta en bok där också, hatar verkligen den typen av uppgifter, det ger absolut ingenting. Vet inte om jag gör det hela svårare än vad det är, jag kanske överanalyserar frågorna men hur som helst så tycker jag att första frågan går att tolka på minst två sätt. Hade funderat på att fråga någon klasskompis men naturligtvis fungerar inte msn nu.

Inga kommentarer: