onsdag 3 februari 2010

Lite sol skulle inte skada

Längtar efter våren men det lär jag väl få göra ett tag till, hoppas det är snöfritt hemma när jag åker hem i mitten av mars, nästa vecka kommer det väl inte vara det. Iof är snön bättre än regn och blask men ändå. Hoppas det blir ok väder på min födelsedag, det har varit väldigt stor skillnad under åren. Sist jag fyllde år på påskafton var det strålande sol och 20 plusgrader men nåt annat år vad det en meter snö. Är lite fundersam på hur jag ska göra med folk som inte svarat på inbjudan, antar att jag satte datumet för svar lite tidigt men om de inte svarat om några veckor får jag väl anta att de inte kommer. Vissa kommer jag inte få veta förrän precis innan men så länge det bara handlar om några få går det ju bra, sjukdomar går ju inte att förutse. Det är väl något form av ett mindre mirakel att de faktiskt överlevt.

Nu till något helt annat. Det är inte så konstigt att folk pratar annorlunda här än hemma, dialekter och ord förändras ju nästan från stad till stad men när det gäller hur man uttrycker tid blir det nästan så att jag stannar upp någon sekund och måste tänka efter. Jag är väldigt ovan att folk säger 25 över eller 25 i, jag säger alltid fem i halv eller fem över halv. Är det bara jag som är väldigt ovan vid detta? Jag lärde mig klockan i fyraårsåldern eftersom jag fick en klocka i present på min fyraårsdag men det uttrycket hörde jag nog första gången för något år sedan av en norrlänning och kan inte minnas att jag hört det hemma. Blev så förvånad när tom intendenten på ett museum här sa det.

Ämnesbyte igen...
I söndags kväll beställde jag en bok från cdon och igår när jag kom hem hade den landat :) Tyvärr är jag hopplös om en bok gjort mig intresserad, upptäckte igår kväll att jag hade läst 300 sidor redan... Då hade jag inte bara läst sen jag kom hem utan fixat mat sett på tv och pratat i telefon. Är ju dumt när boken bara räcker max tre dagar. Den här är ca 550 sidor så ska försöka spara iaf till fredag.

Inga kommentarer: