onsdag 27 januari 2010

Det snöar och blåser

Trodde aldrig jag skulle komma in och kunna skriva här, har ju jätteproblem med mitt internet. Det hände något här under julen, hade nämligen med mig datorn till skolan och där fungerade mitt internet jättebra. (Naturligtvis använde jag mitt mobila bredband även där och inte skolans nät.) Före jul fungerade det ju bra men märkte redan första dagen jag var här att det knappt fungerade så det måste vara en störning här, men enligt bredbandsbolaget finns det inget problem med deras grejer. Hoppas verkligen det kan lösa sig för det är jobbigt för mig som är så van att fixa allt på internet. Att det "funkar" just nu är iof ett mindre mirakel med tanke på vädret, det snöar och blåser, plus att snön som redan fanns virvlar runt, det bara ryker vitt vid fönstret. Som tur är behöver jag inte gå ut mer idag, var lat och tog bussen på hemvägen från skolan idag, brukar gå annars. Enligt många här uppe "måste det va såå jobbigt för oss från söder som inte är vana vid sånt här" det säger dom iof bara det är tio minus och lite snö på marken. Jag tycker det är är otroligt komiskt, dom får det att låta som att jag kommer från Afrika och inte Skövde. Det är faktiskt 20-25 minus och snö hemma varje vinter också och snöstorm (om man nu kan kalla dagens oväder för det) existerar faktiskt 90 mil söderut också. Det är ju ungefär som att jag skulle säga till dem att "det måste vara jobbigt för er när det är 25 plusgrader, ni är ju inte vana vid det". Ibland är det lite skrämmande vad lite folk vet, jag har vid ett flertal tillfällen råkat ut för att folk inte vet att Sveriges största sjöar heter Vänern och Vättern och var de ligger. Jag brukar få förklara var jag bor och tycker att om jag säger mitt emellan ovan nämnda sjöar så borde folk veta ungefär, detta har hänt även med folk från Stockholm och andra delar av landet.

Nu ska jag sluta klaga på kunskap och börja klaga på fikabröd. Japp, ni läste rätt :p Jag har varit på två fik här än så länge och var ganska besviken på det jag åt båda gångerna, gårdagens fika var ganska hemsk över lag, beställde te och det hade de färdigt precis som kaffe och det smakade riktigt illa, bakelsen jag hade till var inte dagsfärskt det kan jag lova och smörkrämen i var heller ingen höjdare. Saknade alla godsaker hemma då för att inte tala om priserna. Ok, det är ganska dyrt att fika i Skövde också så varje gång jag fikar i Skara funderar jag alltid på om något blivit fel för att det är så billigt, där får man nästan dubbelt så mycket för pengarna. De ställen jag varit på här är faktiskt så dyra att man istället kan köpa en pizza och spara pengar på det.

Funderar på att fixa lite te nu och försöka göra något vettigt men det är så mycket trevligare att vara lat och lägga sig i soffan och se på film, mitt problem är ju bara att jag somnar alltid i soffan, den är inte ens skön men det spelar ingen roll. Är väldigt sugen på godis så det är bara att det är dåligt väder för jag försöker verkligen dra ner på godiset.

Inga kommentarer: