måndag 14 april 2008

En tanke till Engla

Måste skriva några ord om den stackars lilla tjejen Engla, har märkt att det berört många fler än mig. Vet inte varför men på något sätt kändes hennes försvinnande hemskare än annars när någon försvinner som man ändå hör om då och då. Önskade i början att det var hennes pappa som tagit henne för då hade hon troligtvis haft det någorlunda bra men när man insåg att det inte var han fattade jag ganska snabbt att då lever hon inte längre. Tror aldrig jag kommer förstå hur någon kan ge sig på ett barn, för mig är det dom allra fegaste människorna som gör det. Nu har det ju visat sig att han gett sig på och dödat vuxna också men... Det tråkigaste med det hela är ju att man hade kunnat förhindra det om polisen hade tagit tipset dom fick för 1,5 år sedan på allvar, men samtidigt är ju polisen underbemannad så man förstår dom ändå, hur som helst är det tragiskt.

Det är så synd att det är ett fåtal människor som gör livet hemskt för så många, man vågar knappt gå ut på kvällarna bara för att det finns några få människor som inte kan låta bli att förstöra andras liv. Det behöver förresten inte ens hända på kvällarna eller nätterna, det här hände ju mitt på dagen. Jag vågar inte ens gå från stan och hem för sent, jag tar alltid bussen även fast det är jättedyrt men det är ju inget som säger att vägen hem blir säkrare för det, det är ju en liten sträcka från busshållsplatsen också. Engla var ju nästan hemma när hon försvann. Är väldigt glad att vem det nu än var som tog de där korten på henne och mördarens bil gjorde det, utan dom hade han fortfarande varit fri och kunnat ge sig på fler.

Har undrat hur media tänker ibland när jag läst om allt det här och tänker då på rubriker som "Englas mamma vägrar ge upp" och man får det att låta som om det var konstigt att hon inte gav upp. Jag är visserligen inte mamma själv än men jag kan tänka mig att de flesta mammor skulle gjort precis likadant, om någon man älskar mer än allt annat försvinner då slutar man väl inte att hoppas... Hoppet ska ju vara det sista som överger människan sägs det.

Inga kommentarer: