måndag 12 april 2010

Konstig dag

Det känns konstigt på något sätt nu, har försökt tänka på annat idag men det har varit svårt. Cyklade till maxi för att handla och passade på att äta på McDonald's eftersom jag insåg att jag inte skulle orka laga mat, har känt mig ganska utmattat både fysiskt och psykiskt.

Är så otroligt glad att mormor fick en så bra sista dag som hon fick, min moster var hos henne nästan hela dagen och de ringde mig igår kväll när jag satt på tåget för mormor undrade hur jag hade det på tåget och vad jag hade för typ av plats. Det var inget ovanligt att hon var där hela dagen, hon har pysslat om henne i många år men det är klart det märkts att hon inte var bra nu. Märkte skillnad på ett annat sätt också när jag var där förra veckan, hon var ovanligt lugn och grät ingenting fast att jag hade bilder från bröllopet med mig och hon verkade inte ledsen när vi åkte, helt enkelt lugn. Nu ska inte det blandas ihop med annat lugn för hon hade temperament och blev arg senast för ett par dagar sedan. Jag tror hon visste och kanske accepterat det. Jag är ganska övertygad om att hon har fått frid, hon ville dö hemma och det fick hon, nu är hon någon annan stans med morfar och har det bra. Jag är ledsen idag och kommer vara det fler dagar men hon blev iaf 86 år och fick somna in innan hon blev allt för sjuk. Har bara varit jobbigt att vara ensam idag, en kram hade inte varit fel, man vill inte vara 90 mil hemifrån när någon nära dör. Antar att jag trots att det först blev en chock tog till mig det ganska fort för jag bröt ihop ganska snabbt, har ju pratat med flera i familjen idag och det märks så tydligt vem mer som förstått och vem som inte kunnat ta till sig det.

Troligtvis blir begravningen vecka 18 men det är väldigt osäkert, det är möte om det nästa måndag så får se. Sen ska en hel lägenhet rensas ur och säljas. Det verkar som att Mikael skulle kunna få ledigt för att följa med iaf. Blir väl inte så trevligt eftersom jag alltid bryter ihop på begravningar. Hatar verkligen det där momentet när man ska gå fram till graven när kistan är nedsänkt och slänga i en blomma, nu blir det väl inget sånt moment för jag antar att det är kremering som gäller eftersom morfar är kremerad.

Inga kommentarer: