tisdag 30 november 2010

Lite allt möjligt och några klagomål

Hemresan gick bra och resan upp gick väl ok trots 2,5 timmars försening. Fastnade i bistron igår för att en gubbe inte slutade prata med mig, vet inte om han var full eller om det saknades något däruppe. Något var inte helt 100 med honom iaf. Jag har ju haft liggvagn de senaste resorna och det är väl helt ok men det är jobbigt att så fruktansvärt många kvinnor snarkar. (Jag sover alltid i damkupé.) Jag har alltid öronproppar med mig men gillar inte att sova med det.

Är faktiskt lite trött på alla som säger att en centimeter snö orsakar snökaos i söder, det visar hur lite de vet... När jag var hemma gick jag som mest med snö upp till knäna, så det var vad som kommit sedan den platsen skottades sist. Sen måste man tänka på att det på grund av temperaturomställningar är blankis under och att det blåser ordentligt. Jag lovar att det skulle skapa kaos i Norrland också. Eller kaos och kaos, det gick alldeles utmärkt att ta sig fram... Jag läste en helt underbar krönika om detta förut idag. Antar att det egentligen är okunskapen som stör mig, jag blir lika mörkrädd när jag inser att folk inte vet att Sveriges två största sjöar heter Vänern och Vättern och att det inte har den minsta aning om var de ligger. Jag har träffat folk som bor i söder men inte vet det.

På tal om all snö fick mamma sig ett gott skratt när vi var påväg till Skövde. Vi stannade för att tända ljus på några gravar. Det var inte skottat på länge på kyrkogården och jag hade bäst kläder/skor så jag klev ut i snön där. Tur jag vet exakt var gravarna är för de syntes inte. Hur som helst tar jag väldigt stora kliv och för att hålla balansen håller jag armarna uppåt framför mig. Jag hade nog ungefär samma stil som en mumie som stapplar framåt (tänk dåliga filmer). Jag insåg inte hur roligt det måste sett ut förrän jag hörde gapskratt från mamma på stigen en bit bort. Hur som helst lyckades jag gräva fram två av tre stenar och därefter lyktorna. Gissar att farmor och farfar skrattade gott åt det i sin himmel de också.

Hann med en hel del när jag var hemma, vi har shoppat, firat pappa, sett nya Harry Potter, tittat på tomteparad, jag har bakat en hel del, pyntat och klippt mig. Jag tog även tag i det där med att köpa järntabletter igår. Har druckit blutsaft i flera veckor men det är inte så jättemycket järn i den så nu när den är slut köpte jag vanliga tabletter istället. De innehåller 100 mg istället för blutsaftens 15 så det är lite skillnad. Blutsaften innehåller ju mer än bara järn och något i den har hjälpt mig väldigt mycket. Jag har sedan september förra året haft extrema besvär med nästäppa, jag vaknade med panik varje natt för att jag inte fick någon luft och att äta var jättejobbigt eftersom jag inte fick någon luft alls genom näsan utan nässpray. Efter bara några dagar med blutsaft kunde jag sova en hel natt för första gången på ett år och jag kunde sluta helt med nässpray utan att trappa ner något, vilket jag hela tiden innan försökt med. Läkarna kunde inte göra mer än att rekommendera nässpray med kortison. Ska tillägga att det inte är helt bra men nu kan jag klara mig utan någon nässpray. Är bara rädd att jag ska bli förkyld nu så skiten börjar om. Det är verkligen hemskt att först drömma att jag kvävs och sedan vakna med panik för att jag inte får någon luft genom näsan och hela strupen är torr. Varje natt i över ett år.

Inga kommentarer: