tisdag 2 november 2010

Många åsikter

Har redan märkt att folk har en väldans massa åsikter när det gäller graviditet så undrar lite smått hur det ska bli när det börjar synas ordentligt. Än så länge är det ju kommentarer från folk som vet om det. Jag ska inte äta det, jag ska vila, jag ska va försiktig, jag ska inte tänka så osv... Jag tycker det verkar vansinnigt att sluta leva, visst läser jag alla råd som finns som om allt men jag litar väldigt mycket på mitt eget sunda förnuft och jag lyssnar på min kropp som jag känner väldigt väl.

Kommentaren jag fått flest gånger är "så får du inte tänka". Det betyder att jag inte får nämna saker som inte är positiva. Jag grubblar inte på något men jag vet att det finns och har funnits många risker. Tycker det är skrämmande att folk är så rädda, jag ser det som rädsla att inte våga prata om mindre positiva saker. Jag har växt upp bland svårt sjuka människor så för mig är det konstigt att låtsas som att sådana problem inte finns. Som sagt, jag grubblar inte på något men jag är medveten om att allt inte alltid bara är solsken. Jag blev förresten väldigt förvånad när jag var på inskrivningen på mödravården i augusti, barnmorskan frågade om jag var nervös för förlossningen. Måste säga att jag blev ganska paff över frågan för det va nog det sista jag hade tänkt på. Det måste va hemskt jobbigt att vara så nervös och det måste ta jättemycket energi. Är glad att jag inte är en nervös människa. Nervositet för förlossningen kommer säkert men det lär nog dröja ett bra tag till...

För att övergå till något helt annat så var jag ju på julmarknad på Kinnekulle i helgen. Köpte två par jättegulliga små stickade sockar. Jag varken stickar eller syr något själv och det är både för min egen och andra skull. Det är helt enkelt inget för mig och jag tappar humöret ganska snabbt. Jag använder själv stickade sockar hela vintern men jag köper dem där de finns i ok färg och storlek. Oftast får jag leta på marknader och liknande och det är svårt att hitta i min storlek, jag köper alltid sockar i storlek 34-36 trots att jag har 36-37 i skostorlek, fattar inte varför de gör sockarna så stora i storlekarna. Det andra problemet är att hitta en bra färg, jag använder ju mest mörka kläder och vill ha mörka sockar, av någon anledning brukar stickade sockar ha div konstiga färger. Jag skulle kunna tänka mig ett par röda men det känns som att det kan bli svårt att hitta det med.

Inga kommentarer: