tisdag 19 oktober 2010

Allt och inget

Nu är jag tillbaka i Umeå efter några trevliga dagar hemma. Kom med tåget igår morse men känner mig lika trött idag som igår, om inte värre. Hade plats i liggvagn men de är så hårda att jag sover lika dåligt där som på en sittplats. Hur som helst gick båda resorna väldigt bra, var inte försenad alls under hemresan, både flyg och tåg var i tid och på resan upp var vi bara en kvart försenade. Hann med en kort tur i Stockholm på vägen hem, hade ett par timmar mellan flyget och tåget. Hade tänkt handla på Yves Rocher men det är sån prisskillnad mellan den fysiska butiken och nätbutiken att jag tänker beställa från nätet istället. Jag var ju medlem i kundklubben när den fanns i Skövde så då hade jag alltid jättebra pris i den fysiska butiken. Var iaf inne på Monki och köpte ett par sockar och ett linne :) Linnet kan jag väl inte ha så länge till men det är jättefint så blir bra till sommaren.
Ska hem en snabbis nästa vecka också, då är det dags för ultraljud, hoppas att allt är bra med plutten. Blir spännande att höra vad de säger för datum.

Den delkursen vi håller på med nu ska redovisas nästa vecka så det finns lite att göra nu. Känns lite skönt att ha något att göra. Folk säger till mig att ta det lugnt nu men om de visste exakt hur lite jag gör skulle de kanske va oroliga för det istället. Det är inte mycket schemalagt och inte mycket vi kan göra eftersom vårt projekt inte kört igång än. Jag har aldrig direkt stressat mycket men folk verkar tro det, jag gillar att ha mycket på gång och jag gillar när det händer mycket annars hade jag aldrig grejat med så mycket. Jag tycker inte det är det minsta stressigt att ha folk på middag eller liknande, det är bara roligt. Man kan köpa mycket färdigt om man vill men jag tycker det är kul att experimentera i köket så oftast när jag bakar testar jag något nytt eller ändrar något i receptet.

Ser faktiskt fram lite emot julen i år, det finns ju en jätteanledning som heter nästan slut på den här kursen men ska bli lite mysigt av andra anledningar också. Men det kommer ju naturligtvis bli lite konstigt också, det blir första julen utan mormor. Hon har visserligen inte firat jul hemma hos mina föräldrar sen någon gång i slutet av 90-talet men ändå. Vi har ju varit där på juldagen osv. Varje år har hon fått samma julklapp av mig och brorsan, en prenumeration på hemmets journal. Förra året tvekade vi lite eftersom hon knappt såg texten längre men det verkade som hon ville ha den ändå så det fick hon. Mamma var alltid i Lidköping hos henne på julaftons förmiddag och jag fixade med julbordet så det var klart när hon och moster kom mellan tolv och ett. Så från att jag var i 12-13-års åldern har jag fixat mycket av vårt julbord, efter att farmor dog 2001 tog jag över att göra kålrotslåda och köttbullar också (mellan matlagningen måste man in i vardagsrummet ibland för att se till att inte pappa sitter vid granen och klämmer på sina paket). Det brukar vara ett väldigt bärande av grejer på julafton eftersom kålrotslådan tar flera timmar att göra brukar jag göra den någon dag i förväg. Sen ska ju kola, knäck och annat julgodis med till Skara, plus alla julklappar såklart.

Nästa helg ska jag förresten passa på att besöka Hällekis julmarknad. De tar vansinniga 60 kr per person i inträde men det är så mysigt att jag åker dit varje år iaf. De har säljer dessutom den godaste glöggen :)

Inga kommentarer: