söndag 2 maj 2010

Länge sen sist

När jag inte skriver här tyder det på att jag faktiskt har något vettigt för mig så det är ganska bra att jag inte skrivit på nästan en vecka. Det har verkligen varit fullt upp. Fick panikpacka hela lägenheten i onsdags men det konstaterades att allt inte skulle få plats så fick tyvärr lämna en del grejer i Umeå. Hyresvärden lovade att ta hand om dem på något sätt, var ett par stolar, en tv, en dammsugare, ett soffbord och en torkställning. Hade tänkt göra mig av med det mesta av det ändå men... Va från början trevlgt när mamma och pappa kom upp men det byttes ut ganska fort eftersom pappa fick rejäla fortkörningsböter, det va faktiskt ganska nära att han förlorade körkortet, hade bara behövts 2km/h till. Själva boten är väl bara att acceptera men vi tyckte alla att polisen va en idiot. Han pratade fruktansvärt nedvärderande och skulle ha reda på allt om varför vi var där, osv. Resan hem gick bra, jag körde större delen själv men det är hemskt jobbigt för hastigheten varierar något helt otroligt, det är 100, 80, 60, 70, 50, 70, 50, 80, 110, 70, 50, 70, 50, 70 osv. Det är alltså 70 km/h stora delar av vägen vilket känns jobbigt när man vet att det är 90 mil man ska köra. Sen kan det inte va så miljövänligt när det byter hastighet i vissa fall med bara hundra/några hundra meter mellan. Under en kilometer kunde det vara tre olika hastigheter. Är väl Sveriges vägar i ett nötskal. Det är lika hemskt när man kör från Skövde till Oskarshamn till exempel, men dit är det bara ca 25 mil.

Igår var jag i mormors lägenhet för att hjälpa till, va konstigt att vara där när inte hon är det. Den lägenheten är ju verkligen mormor. Vi försökte ta hand om det mesta i köket. Va mycket vi bara körde bort eftersom det bara fanns ett exemplar, det är ingen ide att ge till second hand. Jag tog hand om några gamla plåtburkar, en vas och ett par andra smågrejer. Fanns ett jättesött set med kaffekoppar men jag har ingenstans att göra av något sånt. Dessutom har jag aldrig sett dem förut. Har ju valt att spara farmors vardagskoppar för att det finns så mycket minnen förknippade med dem. Var några och tittade på lägenheten också så nu är den uppbudad till 465000. Det är väldigt bra med tanke på att den är i renoveringsbehov. Nu är det en part som dragit sig ur så är två kvar, kan ju bli klart vem som får den i veckan som kommer. Det är avtalat om inflytt första juli så är lite tid kvar. Vi ska någon dag titta på tvättmaskinen eftersom den vi har är sådär. Den här är betydligt äldre men väldigt lite använd. Jag använder aldrig den vi har eftersom den fick fnatt sist och tvättade tills jag stängde av den. Den mormor haft tar dessutom inte lika mycket plats, men vi får se. Helst skulle jag vilja ha en ny som inte drar så mycket ström och som går att ställa in på snabbtvätt. Våra kläder är ju väldigt sällan fläckiga eller skitiga så då är det onödigt att tvätta dem i två timmar. Gillar tvättmaskinerna i tvättstugan här, de går i 35 minuter oavsett om det är 30 eller 60 grader. Kan vara några extra minuter för 90 grader.

Inga kommentarer: