fredag 20 november 2009

Nästan ett helt inlägg om tvätt

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu, är ingen ide att försöka sova, har nog inte somnat före halv tre flera nätter nu. Jag är helt enkelt inte tillräckligt trött. Är däremot irriterande småtrött hela dagarna, men antar att det beror på att det är mörkt nästan hela tiden. Fick ju en ny hemtenta igår så funderar på att plugga lite, har inte mått så bra idag därför har jag inte börjat än, men nu är det bättre. Ser fram emot imorgon för alla väderrapporter lovar sol, det är nog flera veckor sen jag såg den sist, så om jag inte vaknar med huvudvärk tänker jag cykla till coop.
Har iaf lyckats städa lite här idag, tvättat, bytt i sängen osv. Ska bli oerhört skönt att slippa det här tvättsystemet när jag flyttar hem om ett år. Kommer ju iof va hemma ganska mycket innan det också som tur är. Är så van att ha allt, både när det gäller tvätt/tork men även köket. Jag är van vid frys, micro, ugn och div andra grejer.

Men tillbaka till hur det är att tvätta här, det stora problemet är bokningen, hyresvärdarna lägger dit ett papper där 80% redan är uppbokat av dem själva samt de som bott i huset länge, vi övriga har då några få dagar i månaden till förfogande (man bokar nästan alltid hela dagar). Nästa problem är att det inte finns någon torkmöjlighet, ingen tumlare och inget torkskåp, det finns ett så kallat torkrum som består av ett ouppvärmt rum med en luftavfuktare i, det spelar ingen roll om grejerna hänger där hela dagen, de torkar iaf inte.
Sen kostar allt pengar så man måste ha ett lager av enkronor, det finns två automater, 1 krona ska läggas i den första för att över huvud taget få ström men för att sedan starta tvättmaskinen måste man lägga minst 2 kronor i nästa automat men det räcker inte helt om man inte står där och vaktar maskinen och själv vrider fram så den t.ex. inte centrifugerar så mycket, så jag lägger alltid i 3 kronor. Är det inte helt centrifugerat tar det ju flera dagar för tvätten att torka. Kronan i den första automaten kan räcka lite olika länge beroende på om avfuktaren är i gång samtidigt som tvättmaskinen, då räcker den bara till en tvätt, är inte avfuktaren igång räcker den till två, sen måste man lägga i en ny i den första och nya i andra, man får absolut inte göra det i fel ordning för då förlorar man pengar.

Det är en väldig skillnad jämfört med Skövde där tvättstugan är ett fristående hus mitt bland alla hus, inte har någon tidsbokning och är öppet dygnet runt. Det finns 11 tvättmaskiner, tre tumlare, fyra torkskåp och ett riktigt torkrum (med värme). Elkostnaden finns i hyran så man slipper trassla med enkronor. Nu brukar jag försöka tänka på miljön och hänga tvätten istället för att tumla eller liknande men ibland är man faktiskt i behov av att kunna torka någorlunda snabbt och här är jag verkligen det när jag inte kan tvätta så ofta, det hinner ju samla sig en hel del då.

Inga kommentarer: