tisdag 3 november 2009

Får åka hem snart igen

Nu har jag köpt en biljett hem till nästa tentaperiod, fick hjälp av mamma med pengar. Gillar det egentligen inte, har aldrig behövt be om hjälp men måste göra det nu när jag är 24, har försörjt mig själv sen jag var 19 och kan knappt minnas att jag bett om hjälp innan det heller, jobbade ju varje lov sen jag var 16 och har haft min egen ekonomi sen jag va 12 då jag fick hela mitt barnbidrag själv.

Jag är så van att klara allt själv men har förstått att det uppfattas som väldigt negativt. När jag gjorde min praktik på en förskola fick jag massor med skit för att jag var självständig, det skulle man inte vara. Men å andra sidan fick jag skit för att jag inte frågade hur man matar barn också, men oavsett så får jag höra mycket negativt för att jag vill klara mig själv, man ska inte ens fixa att få upp en cykel för en trappa, det ska man överlåta till killarna. Varför ska jag göra det, en cykel är inte ens tung. Vissa tycker att jag är tuff när jag kör 40 mil och åker färja själv, hade de kommenterat det om en kille gjort det? Varför skulle det förresten vara något särskilt med det? Jag kanske bara är ovan, hemma hos mig har ingen sagt att "men lilla du, inte ska du göra det där, eller du ska inte lyfta den där", jag är inte så lång eller stor men jag är inte svag eller klen för det. Detsamma gäller psyket.

Tänker ibland att mitt liv är ganska olikt mot de i min klass, de längtar efter att få åka hem, få sin tvätt tvättad och mat bara framställd på bordet. Min mamma har inte rört min tvätt sen jag gick i nian och mat har jag lagat själv sen jag var i 11- eller 12-års åldern men naturligtvis inte varje dag. Klart jag gillar att bara sätta mig och äta mammas mat, vem gör inte det? Men har fått förklara många gånger att när jag säger att jag ska åka hem menar jag inte till mina föräldrar utan till min familj, mina föräldrar hälsar jag på några timmar då och då och jag har inte haft ett rum i deras hus på över fyra år. Jag trivs alldeles utmärkt med att det är som det är, men det kanske är annorlunda när man har sin egen familj.

Nä nu måste jag nog sluta filosofera och lägga mig, måste bara passa på att göra lite reklam, igår köpte jag Marabous nya choklad "Vinter", gillar ni pepparkakor och choklad måste ni prova den :)

Inga kommentarer: