söndag 12 december 2010

Lucia imorgon

Jag har börjat få svårt att sova vilket är ganska irriterande. Nu är ju min säng här i Umeå inte den bästa men jag har svårt att somna på kvällarna och vaknar klarvaken mitt i natten vilket gör att jag är allt annat än pigg på morgonen. Får hoppas det blir bättre när jag kommer hem till en bättre säng och mer aktiviteter på dagarna som gör mig tröttare på kvällen.

Idag har jag tvättat massor för att det mesta ska vara rent när jag åker hem på torsdag. Har även varit på Strömpilen med Martina så blev en liten promenad i kylan. Köpte lussebullar på Maxi eftersom mina hembakta är en aning långt härifrån. Tänkte mysa med det till frukost imorgon :) Tycker Lucia är så mysigt, brukar alltid ställa klockan så jag inte missar Luciatåget på tv, brukar ligga kvar i sängen och lyssna på det. Lucia var alltid så mysigt på gymnasiet, jag var ju med i kören alla tre åren och gick därför med i Luciatåget i Skara Domkyrka, vilket faktiskt var ganska häftigt. Vi var ju tvungna att gå två gånger eftersom skolan var så stor att alla inte fick plats. Jag var aldrig Lucia där men hade verser att läsa, minns fortfarande en väldigt spontan komplimang jag fick av körledaren på ett genrep "det märks vilka som är vana att prata inför publik". Tror jag minns det extra tydligt eftersom det inte brukade komma komplimanger och då blir man ju naturligtvis extra glad.
Jag har ju faktiskt varit Lucia ett par gånger, ett år var jag Missionskyrkans Lucia, då hade jag levande ljus på huvudet, det är för övrigt inget att rekommendera när man har tjockt hår ner till midjan. Jag hade en duk under själva kronan men kunde peta stearin ur håret i flera veckor efteråt.
Kommer nog heller aldrig glömma Lucia första året på gymnasiet, då var jag och en kompis på fest till klockan fyra på morgonen och klockan sju hade vi samling i kyrkan. Trodde aldrig jag skulle lyckas väcka henne på morgonen, var tvungen att ta till lite kuddkrig för att få liv i henne. Det var en minst sagt intressant dag, minns att många i klassen somnade på golvet i en korridor.

Inga kommentarer: