tisdag 7 december 2010

Jag har rätt

Jag är en person som litar väldigt mycket på mitt eget sunda förnuft och står för det men det är alltid roligt när det senare kommer svart på vitt att jag har rätt. Jag köpte tidningen "Föräldrar och barn, att vara gravid" när jag var och handlade förut. Något som finns i alla sådana tidningar är en lista från Livsmedelsverket med råd om mat. Tillagt under kategorin fisk som man kan äta hur mycket som helst är numera: gravad lax och sushi, under förutsättning att den är färsk/nygjord.

Under en diverserubrik står det att man ska vara försiktig med snabbmat som ätfärdiga rätter, sallader och smörgåsar. Mitt sunda förnuft har hela tiden sagt mig att mat som ligger i en kyldisk över dagen eller ett par dagar inte borde vara ok trots att jag inte läst det någonstans. Därför har jag valt bort att köpa något sådant i skolans cafe där jag vet att sakerna ligger länge och jag vet att folk har blivit dåliga av mat de köpt där. Däremot har jag ätit sushi nere på stan på ett ställe där allt görs efter beställning, ingenting finns färdigt. Jag har heller aldrig hört talas om någon som blivit dålig av att äta där. Däremot har jag valt bort exempelvis tonfisk på sushin eftersom den kan innehålla kvicksilver.

Jag blir faktiskt lite mörkrädd när jag inser att folk tror på precis allt de läser/hör. (Ingen säger ju samma sak heller). Va inne på ett forum igår där någon undrade vad som var ett tungt lyft eftersom man ska undvika det. Jag tycker det är ganska självklart att ett tungt lyft är vad man själv anser som tungt, om man lyssnar på kroppen och tänker efter borde inte sådana frågor uppkomma.

Inga kommentarer: