onsdag 29 december 2010

TUR

Jag börjar snart tro att det vilar en förbannelse över min familj under julen. För 20 år sedan dog min morfar natten mellan julafton och juldagen, för 16 år sedan dog min farfar på juldagen och i år kunde jag mist min mamma. Hon har haft en fruktansvärd tur men ligger nu på kss strokavdelning. Det hände på julafton men hon sa inget till oss förrän på juldagen, då vägrade hon åka till något sjulhus trots att halva kroppen var avdomnad. Tack och lov ringde hon vårdcentralen i måndags morse och därifrån blev det sedan en akutremiss till kss. Vill inte tänka på hur det kunde ha gått, hon är avdomnad men kan röra sig och det märks inget på talet. Röntgen har visat på en väldigt liten prick i huvudet. Min morbror som fick en ordetlig stroke förra hösten kan fortfarande inte gå och jag har jättesvårt att förstå honom när han pratar, han sluddrar och säger halva meningar.
Antagligen blir hon utskriven redan idag, de har precis gjort en skiktröntgen så hon väntar nog på svar från den. De har gjort hur många tester som helst vilket är jättebra.

Jag vet inte om jag tycker det är en bra egenskap men jag känner på mig när saker händer. På julafton när jag och Mikael åkte hem från Skara mådde jag jättedåligt psykiskt med känslan att något var fel men jag hade ju ingen aning om vad. Jag sa det till Mikael redan då men vi fick ju ingen förklaringen förrän senare. Natten då mormor dog kunde jag knappt sova alls och vid en tidpunkt på morgonen blev jag riktigt klarvaken på en sekund... Detsamma hände när farmor dog, jag hade lagt mig och precis somnat när jag en sekund senare var helt klarvaken och visste att hon var död, men hon hade ju varit sjuk länge så då fattade jag direkt vad som hänt.

Inga kommentarer: