fredag 11 december 2009

Vill egentligen inte

Jag ska jobba en del under jul"lovet", är inte så sugen på det. Imorse ringde mamma och berättade att dom behövde hjälp och det var jag lite halvt beredd på, erbjöd mig för ett tag sen ifall det skulle bli mycket att göra. De vill ju inte ta in dom som fick sluta för ett tag sedan, de har ju företräde till slutet av januari annars men eftersom jag hör till familjen får dom ta hjälp av mig så mycket dom vill.

Bara ett par timmar senare ringde chefen på hotellet, kvinnan som gick bort för någon vecka sedan skulle ha jobbat som husfru hela jul och nyår. Jag gick med på att jobba juldagen, 27:e, nyårsafton, nyårsdagen plus 2:a och 3:e januari. Det är som tur är inga hela arbetsdagar det handlar om, vissa dagar var det tydligen bara några stannarum, hade aldrig sagt ja annars, min axel fixar inte att jobba där längre. Dom har ännu tuffare städtakt nu, allt räknas tydligen ut i förväg och och det ska bara bli färdigt på utsatt tid, det finns inget alternativ. Börjar nästan fundera på om det verkligen är tillåtet att stressa folk så, det tar ju både på det fysiska och psykiska. I somras va en tjej som bara är ett par år äldre än mig tvungen att sluta för att hon fick problem med hjärtat av jobbet.

Jag måste verkligen hitta ett annat jobb till nästa sommar, för jag tänker inte förstöra mig mer. I värsta fall får jag plugga hela sommaren för jag kan inte gå tillbaka. Jag var naturligtvis dum som inte klagade mer i somras, fick höra att en annan som gjort samma sak med sin axel (på ett annat jobb) var sjukskriven i 1,5 ÅR efteråt. Dessutom hade jag ju ont i ryggen också, ibland fick jag knappt av mig kläderna när jag kom hem för jag kunde inte lyfta benen så högt. Då ska man även ha i åtanke att jag tål ganska mycket, det upptäckte jag senast igår, blev jätteförvånad när jag upptäckte att jag under både fötterna hade stora blåsor som höll på att läka, borde det inte gjort ont att ha det under fötterna, precis där man trampar. Jag kan även skada mig utan att märka det, ibland får man en trevlig överraskning att det blöder massor eller att jag har ett stort blåmärke någonstans som borde gjort ont.

Det är tur att jag är ledig så länge som jag är efter jul fast det är ju före jul jag behöver tiden, vill ju pynta, baka, laga mat och allt annat.

Inga kommentarer: