tisdag 8 december 2009

Alla här borde få lektioner i trafikvett

Just nu är jag jävligt irriterad, jag har precis kommit hem efter en minst sagt spännande väg hem. Jag höll på att bli påkörd bakifrån ett par gånger av andra cyklister som blev jätteförvånade av att jag bromsade i korsningar där man inte ser om det kommer bilar förrän man är framme i korsningen. Det var något av det första jag märkte när jag flyttade hit, att folk här fan inte vet hur man beter sig i trafiken (värre än vanligt menar jag då). Jag har vid flertalet tillfällen nästan blivit påkörd av bilar för att de aldrig blinkar, jag tittar alltid åt alla håll innan jag passerar en väg men det hjälper ju fan inte när bilisterna inte vet att man ska blinka när man svänger och gärna titta lite också. Jag vet inte om alla här tror att dom är någon slags stark urbefolkning som är odödliga men det verkar ju så, om folk hemma kör fort så är det inget mot vad de gör här. Jag har 50 på vägen utanför här och 30 en liten bit bort vid en skola men jag skulle gissa att ingen håller UNDER 75, det vibrerar i min rutor och när jag pratar med folk i telefon händer det att dom frågar vad som låter så hemskt, jo, det är för att folk kör så fort utanför. Detta är bara några exempel, jag har varit nära att bli vittne till riktigt otäcka saker också, som när en medelålders kvinna cyklade ut mitt framför en bil och han i bilen blev arg, cyklisten tyckte däremot att han i bilen var en stor idiot som tilltalade henne. Hade inte han i bilen varit jättesnabb på att bromsa och köra undan hade kvinnan inte levt idag. Jag har kört bil i både Göteborg och Stockholm många gånger jag jag gör mycket hellre det där än här.

Jag vet att det finns tusen motargument och man kan jämföra med andra länder osv men oavsett så är trafiken här livsfarlig.

Inga kommentarer: