torsdag 10 december 2009

Mat

Såg precis "kniven mot strupen", blir ju hungrig när dom pratar mat. Längtar efter mitt kök hemma och efter att kunna laga riktig mat utan att det blir för komplicerat. Genomgående för många av restaurangerna som är med är att de använder halvfabrikat. Såg på Pernillas jul igår också där dom gjorde köttbullar och påpekade att det faktiskt nästan inte tar längre tid än att ta upp färdiga ur frysen. Jag håller med, jag tycker färdiga köttbullar är vidriga och får faktiskt knappt ner dom så jag gör alltid egna. Det tar kanske max 5 min att förbereda, sen blir "smeten" naturligtvis bättre om den får stå en liten stund men är det bråttom behövs det ju inte.

Tänkte faktiskt testa det receptet de använde igår, jag gör alltid som mamma alltid gör för att det är gott men är ju alltid kul att testa något nytt. Hon har i ett tidigare avsnitt som jag inte sett lagat kyckling med julmust, tycker jag låter väldigt intressant så det måste jag också testa :)

Det ska bakas en hel del när jag kommer hem också, lussekatter, pepparkakor (med hemmagjord deg) och diverse olika sorters godis. Det är jag som gör allt godis till julafton. Blir knäck och bananfudge, så långt vet jag nu, bananfudge har jag aldrig gjort förut, hittade ett recept i Cosmopolitan igår. Tror förresten mamma skulle göra en sorts godis i år för att jag råkade nämna att Mikael gillar såna, han kallar det marknadsgodis och det finns en hel del varianter på det men det här blir efter min farmors recept. Önskar verkligen jag hade fått chansen att lära mig mer av farmor i köket, särskilt hur hon gjorde sina muffins, dom var underbara. Har bett mamma lära mig göra en god köttgryta, det är något både hon och farmor är/var riktigt duktiga på. Detsamma gäller chokladsås till glassen.

Inga kommentarer: