fredag 11 december 2009

Irriterad nu igen

Idag köpte jag mitt första busskort här, det skulle jag inte ha gjort. Här är gränsen för ungdom/vuxenbiljett 26 år (hemma är den 16). Jag är ju van att behöva överbevisa folk att jag faktiskt är över 18 så tog helt enkelt för givet att busschauffören fattade att jag är under 26, det va väldigt dumt, jag såg när jag satte mig att jag fått betala för vuxen, gick för att prata med chauffören men då blev han sur. Jag var för upptagen med att kolla massa andra saker jag behövde veta och han var inte direkt någon som ville ge information, han sa inte ens vad det kostade så jag reagerade ju aldrig på priset heller. Vet att en del är mitt fel men hans attityd och bemötande har gjort mig väldigt irriterad så ska se om deras kontor är öppet imorgon och försöka prata med dom, det är ändå en skillnad på 5 kr per resa. Är väldigt ovant det där att man laddar ett antal resor, hemma reser man ju med samma kort mellan olika zoner och laddar då av naturliga skäl med pengar. Här måste man ha en annan typ av biljett/kort om man ska lite utanför centrum.

Tycker många jag mött här har lite dålig attityd, precis som folk som är uppväxta mitt i Stockholm som tycker att dom vet mycket mer och är lite bättre än alla andra. Är inte så trevligt att handla heller, jag är van att säga hej till den i kassan men det gör knappt någon här och sen ser dom lite allmänt sura ut och det känns ungefär som att betala och försvinn. Vet inte men känns även som om att de äldre här hatar studenter men så kanske det är i alla studentstäder. Man känner sig liksom inte välkommen någonstans. Finns ju några undantag, exempelvis en chokladaffär jag va inne i för några dagar sedan, dom va jättetrevliga och hjälpsamma. Dom vinner ju faktiskt bara på det, nu kommer jag ju med största sannolikhet handla där igen och prata om dom på ett bra sätt.

Inga kommentarer: