söndag 6 december 2009

Andra advent och julkänslan smyger sig på lite mer

Kan börja som vanligt och klaga lite på att jag är trött, idag känns det knappt som det varit ljust ute alls. Har varit helt igenmulet och regnat och snöat om vartannat. Skulle föredra om det höll sig till att snöa. Men jag har trots att det var likadant igår varit ute på långa promenader. Va på julmarknad på Gammlia igår och hittade då massor med jättefina smycken men har ju ont om pengar så köpte inget, ångrade mig idag och gick dit för att köpa ett par örhängen. Igår kväll var det julfest hos en tjej i klassen, hon bjöd på fika och godis och alla hade en julklapp med sig för 30 kr. Kan säga att det är inte lätt att hitta något som kan passa, oavsett kön och intressen för så lite pengar. Hittade till slut en liten "tomtelykta" på Lagerhaus för 29. Med tomtelykta menar jag en liten röd lykta som tomtar brukar ha på bild. Själv fick jag två 200 grams chokladkakor :) Va väldigt lyckat, de flesta fortsatte till någon krog men jag orkade inte det och kände inte för det heller.

Har börjat få klart för mig vad jag ska köpa till alla i julklapp nu. Har inte köpt en enda än och det finns faktiskt en tanke bakom det, orkar inte släpa på extragrejer på tåget. Ska skicka efter en hel del från olika ställen också, ska göra det om bara någon dag för då kommer det va framme hemma lagom till att jag kommer hem. Har haft jättesvårt att komma på vad jag själv önskar mig, jag behöver ju inte direkt någonting, det svämmar ju över av grejer överallt. Det blir ju så när två personer som har mycket köksgrejer, filmer och böcker flyttar ihop, sen ska man lägga till alla mina inredningsgrejer och kläder. Hade tänkt köpa ett par filmer och böcker till mig själv men för att ha något att säga får jag väl låta bli det och önska mig det istället. Har varit väldigt nära att köpa en bok i några dagar men har som tur är lyckats låta bli, jag är ju typen som streckläser en bra bok även om det är flera hundra sidor. Senaste boken läste jag på två dagar och den var på nästan 450 sidor och då läste jag ändå inte hela dagarna. Men klart det tar tid så därför jag måste låta bli att köpa den tills jag hinner läsa, för första gången den här terminen har vi faktiskt lite att göra i skolan nu.

Ikväll ska jag va lite lyxig och dricka glögg och äta mjuk pepparkaka :) Det är ju faktiskt andra advent (redan...). Har julmusik på så det börjar kännas att jul närmar sig nu.

Hoppas julen blir trevlig, när jag pratade med pappa förut idag lät han mer hoppfull än han gjort på flera år och jag håller verkligen tummen för att det vänder nu. Han har befunnit sig som i en bubbla länge nu och jag förstår, det är ju hans livsverk och mina föräldrars enda möjlighet till att försörja sig. Är så oerhört glad att jag "snart" har min utbildning för även om jag inte får jobb inom just det, så är det en utbildning och en examen. Bara det kunde klara sig tills de går i pension, pappa har ju bara fyra år kvar, mamma iof något mer men ändå.

Inga kommentarer: