tisdag 14 april 2009

Vad ska jag välja?

Idag har jag faktiskt hunnit med en del, jag har tvättat, bakat både bröd och kakor och fixat lite kläder/grejer jag kommer behöva på jobbet. Det blir troligtvis bara jobb två dagar den här veckan så jag hoppas jag ska hinna med lite mer jag inte hunnit på länge.

Om jag ska byta ämne helt så är det sista dagen för att söka till högskolan imorgon, jag har tänkt på det i flera år och det senaste året typ dygnet runt men inte blivit mycket klokare för det. Jag ska skriva allt i klarspråk nu, har inte gjort det förut. Det finns bara en sak jag vill bli och det har jag velat sen jag var i 7-års åldern, det är arkeolog. Men det finns en jäkla massa arkeologer men inga jobb (och då mena jag verkligen inga), det har jag vetat länge och det är därför jag försökt tänka på andra alternativ. Men efter fältkursen förra året har jag haft svårt att släppa tankarna på arkeologi eftersom det var de bästa veckorna i mitt liv, jag har aldrig mått så bra förut. Det var helt enkelt skitkul.
Som bekant började jag ju läsa till lärare för några år sedan men hoppade av efter ett år. Jag har funderat på att börja igen fast på en annan högskola eftersom det troligtvis går att få jobb, men det finns ju flera anledningar till att jag hoppade av så jag är väldigt väldigt osäker. Ett tredje alternativ är ett program som heter "Museologiprogrammet" och det är väldigt mycket som det låter, ett program som förbereder för jobb på museum, det är treårigt men sista året läser man en inriktning som kan vara arkeologi, vilket gör att jag förhoppningsvis kan tillgodoräkna mig mitt år jag har med det. Jag har funderat väldigt mycket på en annan sak, dietist, men tyvärr räcker inte mina betyg, dietistutbildninen finns bara på tre ställen i hela Sverige vilket gör att det krävs väldigt höga betyg och hög poäng på högskoleprovet :( Visst skulle jag kunna göra högskoleprovet fler gånger och plugga massor inför det och hoppas på bra resultat men jag vill börja så snart som möjligt, känns som jag trasslat färdigt nu... Det är verkligen jättesvårt att välja och jag har fått flera olika råd, vissa tycker att om jag väljer mitt intresse så är jag en idiot. Just nu lutar det åt Museologiprogrammet vilket är lite av ett mellanting, den utbildningen finns i Umeå men det bryr jag mig inte om, jag har kollat på alla högskolor i hela Sverige.

1 kommentar:

Gustaf sa...

Jag tycker definitivt du ska satsa på att bli arkeolog. När man har ett så starkt intresse för något så blir man nästan automatiskt bra på det man gör, och det är tycker jag är det viktigaste i yrkeslivet. Inget är mer meningsfullt i ett arbete än att känna att man är bra på det man gör, och för att bli så bra måste man satsa på något man tycker om.