måndag 12 oktober 2009

Jag har blivit bortskämd

Gång på gång blir jag påmind, nej jag är inte hemma nu. Idag tänkte jag posta ett paket, jag cyklade till en av de två största affärerna här, skulle handla men kom ihåg att jag sett postens symbol där så tog med mig paketet. Men hur jag va så dum, klart dom inte är postombud, trots skylten och affärens storlek. Fick tips om att det skulle finnas ett postombud mitt i centrum och jag letade där dom sa att det skulle ligga men hittade inget, blev trött och irriterad så jag gick till turistbyrån (som faktiskt va öppen, jag är förvånad) och fick vägbeskrivning till ett litet ica nära som tydligen är innerstans enda postombud. Jag kan fortfarande inte fatta att en stad som är MER än dubbelt så stor som lilla Skövde inte har någonting. Folk hemomkring brukar skratta åt Skövde och säga att dom vill efterlikna Stockholm, antar att dom syftar på stadsdelarnas namn men i lilla lilla Skövde är mataffärerna öppna från 7-22, andra affärer är öppna 10-19 och på helgerna 10-17, man kan posta brev till klockan 19 på vardagarna och 17 på helgerna (här töms brevlådorna 10 eller 13 och vanligtvis inte alls på helgerna). Hemma kan man gå och prata med folk på sj om det är problem med biljetter, vill man boka om en utskriven biljett här måste man skicka in den till sj för det finns ingenstans att gå här, är väl 25 mil till närmaste kontor.
Det med brevlådornas tömningstider kan jag förstå, breven ska ju ändå ganska långt men jag har väl helt enkelt blivit bortskämd med allt.

1 kommentar:

Jennika sa...

Det är svårt att förstå att det inte funkar likadant där uppe som här nere.. Konstigt egentligen.. Men det är som du säger vi är väl bortskämda..