fredag 25 september 2009

Vad tycker ni?

Nu har jag pluggpaus igen... Har funderat lite idag angående en diskussion jag hörde på tåget igår, flera personer pratade utbildning och jobb och alla verkade ha en åsikt gemensam, man ska absolut inte plugga något som inte 100%igt ger jobb och ett välbetalt jobb ska det va. Det ska tilläggas att åldern på de som diskuterade var mellan 25 och 60 och samtliga var kvinnor. Jag kan inte låta bli att fundera på om det största huset, den finaste bilen, den nyaste elektroniken och de dyraste semesterresorna verkligen är viktigare än att vara lycklig. Eller blir man lycklig automatiskt om man har allt det där?

Själv är jag övertygad om att man inte blir det men säg gärna emot. Själv har jag mindre pengar nu än jag någonsin haft och visst är det jobbigt men jag har nog aldrig mått så bra som jag gör nu därför att jag gör det jag vill göra.
Hemma när jag var liten handlade det inte alls om saker, har förstått att det tydligen är konstigt att det aldrig funnits ett tv-spel i det huset och jag kan inte minnas att varken jag eller brorsan någonsin önskat oss något, vi var inte intresserade eftersom vi hade så mycket annat att göra och mamma och pappa tog med oss ut istället. Exempelvis var vi och simmade en gång i veckan så jag kunde simma när jag var fyra år. Varje söndag var det utflykt med fikakorg. Personligen tycker jag sånt är viktigare än välbetalda jobb så att man kan visa hur lyxigt man har det. Naturligtvis behöver inte det ena utesluta det andra men vill komma fram till att må bra inte behöver handla om pengar.

Blev nästan lite mörkrädd när jag såg lyxfällan förut och en av dem grät för att den fick en sämre bil än tidigare, men de hade inte pengar för att köpa mat i slutet av månaden... Nu pratar vi inte om någon skrothög till bil utan en kombi som såg helt ok ut och fungerade bra, men det var ju inte den där splitter nya volvon eller vad det nu var dom hade från början. Jag som är jätteglad att vi har en bil över huvud taget.

Så, ska man bli läkare, jurist eller nåt annat bara för att det är bra lön eller ska man plugga till tandläkare bara för att det finns jobb där om man egentligen tycker det verkar jättetråkigt?

4 kommentarer:

Gustaf sa...

Man behöver en ordnad ekonomi för att känna trygghet i tillvaron, och trygghet är en förutsättning för lycka. Så det är som med hälsa: utan ekonomiska tryggheten är det svårt att vara lycklig. Att ha det extra gott ställt förhöjer ytterligare livskvaliteten, men tjänar man tillräckligt så finns det andra saker som har större betydelse för lycka än mer pengar. :-)

anna sa...

Jag tycker att man ska plugga till det man är intresserad av och inte utgå ifrån lönen.

Corleonia sa...

OK, pengar är en del MEN, jag tycker du ska satsa på det du tycker är viktigt för dig :)Nu läser du ju det du ville :) satsa här på det! Du kommer bara ångra dej annars, tror jag i alla fall :) Och på nått sätt så, det är nu du är där :)Kram!

Jennika sa...

Jag tror inte man kan plugga och senare jobba med nåt som man inte alls är intresserad av bara för att det ger pengar och garanterat jobb. Man måste vara intresserad av det för att kunna vara lycklig. Pengar är verkligen inte allt! Jag förstår vad du menar..