måndag 16 maj 2011

Lägenhet och dop

Det blir inget lägenhetsköp för oss den här gången, det sista budet jag hörde igår var på 450 000 och det fanns ytterligare två till med i leken då. Banken (länsförsäkringar) vill ju bara låna ut 300 000 till oss och det va precis att de gick med på den summan. Vi hade med hjälp av lån från olika personer och lite egna pengar kunnat vara med upp till 440 000 och ärligt talat hade jag trott att det skulle räcka. Vi hade hoppats på att få låna 340 000 men Swedbank kräver att man ska ha 16 000 kvar att leva på efter att lån och hyra är betalt varje månad. Vi skulle haft 13 000. Jag personligen undrar vem som har så mycket kvar, jag tycker det är jättemycket pengar. Jag tycker vi har en bra ekonomi nu, det är inte länge sedan vi vissa månader hade 7000 att leva på och då skulle det täcka även hyra och andra räkningar, plus mat. Vi kollade även med länsförsäkringar men där var det också stopp för 340 000 eftersom Mikael tjänar ca 600 kr för lite i månaden. Där testade vi efter ett tips att bara Mikael ansökte om lånet och det funkade ju bättre men det räckte ju tyvärr inte riktigt det heller. Alla säger att "det va inte meningen att ni skulle ha den lägenheten, det kommer något bättre" men det är ändå tråkigt eftersom den va precis vad vi väntat på. Vi har funderat på att titta på radhus eller liknande utanför stan men vi har blivit lite bortskämda med att ha så nära till allt. Skulle vi flytta långt ut skulle vi ju dessutom troligtvis behöva en bil till när jag ska börja jobba igen.

Ganska snart efter att Elias föddes fick vi ett brev från Svenska kyrkan om dop. Jag vill att han ska döpas men det innebär att vi behöver hitta någon som vill vara fadder till honom. Det är nog inga problem med viljan men det kräver att personen ifråga själv är döpt... Jag trodde att personen måste vara medlem i Svenska kyrkan men det finns tydligen inget "formellt krav" på det.

Inga kommentarer: