lördag 5 juni 2010

Jobb och snabb tur till Umeå i veckan

Nästan en vecka sen sist och det har varit en väldigt fullplanerad vecka. Måndag och tisdag jobbade jag. Tisdag em klippte jag mig. Klippte nog av ett par decimeter men det känns fortfarande ganska långt, vet inte men kan hända att jag klipper lite till snart igen. Vill ha det lite mer uppklippt och särskilt luggen.

I onsdags gick jag på ett tåg vid lunchtid mot Stockholm, när vi var i Bålsta ropar de ut i högtalarna att de ska undersöka om det är fel på loket och fem minuter senare meddelar de att de inte vet hur länge tåget kommer bli stående men att det längre fram på perrongen finns ett pendeltåg mot Stockholm central. De rekomenderar alla som ska till Stockholm att åka med det. Jag slänger ihop mina grejer och springer tillsammans med 60-70 andra människor mot pendeln. Det blev riktigt fullt på tåget och eftersom det var 25 grader ute blev det väldigt varmt. Ett par stationer senare tyckte två killar i tolvårs åldern att det var lämpligt att klämma in två terrängcyklar just där jag står... I Stockholm blev det en promenad till gamla stan och en Ben & Jerry glass :) Gick omkring i några affärer och köpte en en klänning och ett linne. På kvällen var det dags för nattåget mot Umeå och opponering.

Själva opponeringen gick bra men jag måste fixa ett par saker i uppsatsen för att bli godkänd. Vet inte vad jag gjort men min handledare är jättesur på mig, hon har skrivit ett par mejl som inte låtit så trevliga och skrivit till en av mina klasskompisar och klagat på mig. Fruktansvärt oproffsigt. Hon har tydligen varit väldigt kort i tonen till ett par andra i klassen också så känns skönt att det inte bara är jag fast det verkar va mest riktat mot mig. Mest handlar det om att jag har varit frånvarande vid två ej obligatoriska tillfällen, hon verkar totalt ha missat att jag för övrigt har minst frånvaro i hela klassen. Jag har totalt missat TRE tillfällen under ett år.
De "missar" jag gjort i uppsatsen handlar mest om att Umeå universitet vill ha saker på ett helt annat sätt än högskolan i Skövde och vi har fått extremt bristfällig info om hur allt ska va.
Tycker mycket med uppsatsen är väldigt konstigt, betygen är satta redan innan opponeringen, jag tycker att en opponering är fullkomligt meningslös om man inte har chansen att ändra efter den.

Efter opponeringen var det flyg hem på kvällen, mellanlandade på Bromma och var på Landvetter strax efter tio, hemma i Skövde var vi vid halv ett. Kan säga att jag var fruktansvärt trött då efter allt resande, promenerande och opponering. Sov länge igår... Blev lunch på stan med mamma och medan vi satt där åkte årets studenter förbi. Kan inte fatta att det var sex år sedan jag själv tog studenten... Var en av de bästa dagarna i mitt liv.

1 kommentar:

Isabel sa...

Hej Therese!

Av en otrolig skum och okänd anledning snubblade jag över din blogg. Jag sökte på museologi på Google, ett ämne jag otroligt gärna vill läsa men bor inte i närheten av någon ort som erbjuder de kurser, min tanke var att se om det fanns några upplagda uppgifter eller hemtentor på internet. Och så kom jag fram till en av dina inlägg på bloggen. Till min förvåning så visade det sig att du bor i Skövde, vilket jag gör också! För att göra en lång historia kort, så studerar jag Kulturvetenskap med Konst som inriktning. Vill väldigt gärna in i museivärlden, men jag kan inte flytta på mig för att studera. Har man och barn. Jag är otroligt nyfiken på kursen, och jag tänkte vara fräck nog att fråga dig om du kunde berätta om din erfarenhet av de kurserna du tog! Själva kurslitteraturen finns att få fram på internet, men kanske du har några uppgifter, frågor eller hemtentor kvar som du kanske kunde dela med dig?
Jag förstår om du inte vill/kan/inte har tid! Svara gärna till min mail isabel_eriksson@hotmail.com

hälsningar
Isabel