söndag 20 juni 2010

Äntligen dags för utgrävning :)

Min blogg blir en aning åsidosatt just nu, jag har helt enkelt för mycket annat att göra. Dagarna fylls med kurser och andra praktiska saker som att greja i mormors lägenhet och vardagliga grejer som att tvätta osv. Vi är snart klara i mormors lägenhet nu, jag var där igår och vi körde det sista till tippen, vi hade hoppats hinna städa lite också men jag tror att mamma och moster börjat med det idag. Blev så glad över att lillebror ville ha en del av möblerna så vi slapp problem med vad vi skulle göra med just dem iaf. Vi körde massor med möbler i måndags. Ett lass till Skara som tills vidare får stå i en av pappas lagerlokaler och ett lass hit till brorsan. Jag kan ju hjälpa till att lyfta och bära det mesta eftersom jag trots allt har några muskler kvar men när vi kom till ett stort linneskåp gick det inte. Jag har ju dessutom problem med att jag är "liten" så min armlängd räcker inte till. Som tur var fick brorsan tag på en kompis både i Lidköping och här som kunde hjälpa till. Tyvärr kvarstår ett problem, mina morföräldrar hade ett stort kassaskåp som väger 130 kg och vi har ingen aning om hur vi ska få ut det. Jag vill inte att pappa ska lyfta eftersom han har jätteont i sina leder. Brorsan kan ju hjälpa till men vi måste ju ha någon mer.

Har ju redan gått en vecka på en av mina sommarkurser, vi har haft "föreläsningar" och i fredags var vi ute i Husaby för att titta på kyrkan, källorna, borgruinen och platsen för utgrävningen. Ska bli jättekul :) Utgrävningsplatsen ligger precis nedanför borgruinen och förhoppningen är att hitta ett kulturlager från 1100-talet. Den som läst Skaratidningen eller lyssnat på P4 Skaraborg i veckan har nog hört talas om det hela. Vi ska vara där i två veckor (på vardagarna) och det är en publik utgrävning vilket betyder att folk får komma och titta och prata med oss. Är det någon som har vägarna förbi Husaby, för det brukar man ju ha ;) så kommer det vara skyltat :)

Inga kommentarer: