torsdag 19 december 2013

Besök i Göteborg

Idag har vi varit uppe tidigt. Vakna tidigt är vi alltid men det är skillnad på att vara vaken och att vara uppe. Vi klarade faktiskt vårt tidschema ganska bra också, vi hade tänkt sitta i bilen 06.00 och vi var där 06.05. Anledningen var att vi skulle till barnsjukhuset i Göteborg med Elias för att kolla hans hjärta och lungor. De ringde mig i tisdags och frågade varför vi inte var där då. Jag blev jätteförvånad, vi visste ju att vi skulle dit någon gång men den kallelsen har aldrig kommit fram till oss. Det vet jag med 100 % säkerhet för vi är jättenoga med att gå igenom posten och vi har ingen reklam som den kan ha gömt sig i. Jag trodde vi skulle få vänta jättelänge på en ny tid men fick en redan idag. Vi insåg direkt att det skulle vara besvärligt att ta med Albin så han fick vara hos mormor, vi visste nämligen inte om det skulle bli aktuellt med en magnetröntgen och i så fall skulle Elias sövas. Nu fick de bra bilder med ultraljudet så det behövdes aldrig. Vi har fått veta att hjärta och lungor fungerar som de ska men att en ven från en lunga samt kroppspulsådern är förstorade. De vet inte varför, ibland hittar de ingen orsak alls och ibland kan det bero på någon sjukdom. De ska ta prover för att utesluta vissa saker och han kommer få gå på regelbundna kontroller för att kontrollera att de inte förstoras ännu mer för då kan de behöva göra något åt det. Det är såklart lite blandade känslor runt beskeden, det är skönt att det fungerar som det ska men kroppspulsådern är inte att leka med och jag som mamma får ju vara lite nojig när det är min älskade lilla plutt det gäller.

På eftermiddagen var jag på stan (här i Skövde) för att träffa några blivande mammor jag fått kontakt med på facebook. Jag känner ju tyvärr ingen som har barn häromkring så det var väldigt trevligt. Tyvärr är det också så att vissa gamla kompisar slutade höra av sig när jag fick Elias. Nu var dom ju inte mycket till kompisar när de gjorde så men det är ändå tråkigt. Jag är inte den som fastnat hemma bara för att jag har barn och dessutom är vi två som delar ansvaret så det är inte alls omöjligt att komma ifrån även utan att ta med barnen.

Nu i veckan har jag skickat ut inbjudningar till Albins dop. Det blir i februari så tycker jag varit ute i ganska god tid, sen får jag väl erkänna att det delvis var för att jag kunde lägga inbjudningarna ihop med julkorten och på det sättet slippa skriva allas adresser två gånger. Ska ta tag i planerandet av dopet efter jul.

Inga kommentarer: