onsdag 5 oktober 2011

6 månader

Idag är lillplutten redan 6 månader. Det har gått fort fast att det varit jättetufft. Jag skyller lite på den dåliga starten vi fick men jag får väl försöka förtränga det. Hur som helst, idag har vi varit på Bvc på 6-månaders kontroll vilket även innebar att det fanns läkare på plats. Elias firade dagen med att kissa ner en av dem. Jag kan inte låta bli att tycka att det var lite roligt... Är man barnläkare tycker jag man borde veta att det finns vissa risker med att blöjan är av så länge. Elias är förresten 68,5 cm lång och väger 7870 g nu :)



Igår var det ju som alla vet kanelbullens dag. Jag älskar ju kanelbullar så jag passade på att köpa hem några dagen till ära :)


Det blir ju en hel del matlagning här hemma och vi tycker det är gott att äta en fin köttbit med någon god sås ibland. Det brukar variera mellan kantarellsås och rödvinssås/rödvinssky. Den sistnämnda brukar jag göra själv och jag brukar ha riktigt rödvin hemma i sådana där småpaket som är lagom till sås men nu i helgen hade jag inte det. Jag visste att jag sett en smaksättare med rödvinssmak i mataffären och på flaskan står det att den ska fungera precis som rödvin i sås och liknande och att samma mängd ska användas. Jag misstänkte att det inte skulle vara det samma naturligtvis men jag blev jättebesviken. I fortsättningen kommer jag vara noggrannare med att ha riktigt rödvin hemma.

Receptet nedan brukar jag utgå ifrån men jag följer väldigt sällan ett recept helt. Det här är hämtat från coop.se
  • 1 msk socker
  • 1 dl rödvin
  • 2 dl köttbuljong av fond eller tärning
  • 4 tsk smör
  • 100 g delade körsbär eller blå druvor
  • 1 krm salt
  • 0,5 krm peppar
  • 1 tsk majsena
  • 1 msk vatten
Smält sockret i en kastrull. Häll försiktigt i rödvin och buljong. Låt koka utan lock 6-7 minuter. Rör ut majsenamjölet med vattnet och rör ner. Koka upp. Rör ner smöret och lägg i körsbär eller vindruvor. Smaka av med lite salt och peppar.

1 kommentar:

vickiis sa...

fin blogg ! :)
vad söt han är :D